NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
عُبَيْدٍ
أَنَّ
مُحَمَّدَ
بْنَ ثَوْرٍ
حَدَّثَهُمْ
عَنْ
مَعْمَرٍ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ
عُرْوَةَ
بْنِ
الزُّبَيْرِ
عَنْ الْمِسْوَرِ
بْنِ
مَخْرَمَةَ
قَالَ خَرَجَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
زَمَنَ
الْحُدَيْبِيَةِ
فَذَكَرَ الْحَدِيثَ
قَالَ
فَأَتَاهُ
يَعْنِي
عُرْوَةَ
بْنَ
مَسْعُودٍ فَجَعَلَ
يُكَلِّمُ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَكُلَّمَا
كَلَّمَهُ
أَخَذَ
بِلِحْيَتِهِ
وَالْمُغِيرَةُ
بْنُ
شُعْبَةَ
قَائِمٌ
عَلَى رَأْسِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَمَعَهُ
السَّيْفُ
وَعَلَيْهِ
الْمِغْفَرُ
فَضَرَبَ
يَدَهُ بِنَعْلِ
السَّيْفِ
وَقَالَ
أَخِّرْ يَدَكَ
عَنْ
لِحْيَتِهِ
فَرَفَعَ
عُرْوَةُ رَأْسَهُ
فَقَالَ مَنْ
هَذَا
قَالُوا
الْمُغِيرَةُ
بْنُ
شُعْبَةَ
el-Misver b. Mahrcme'den
(rivayete göre) dedi ki:
"Nebi (s.a.v.)
Hudeybiye (sulhu) yılında (Ka'be'yi tavaf etmek üzere yola) çıkmıştı.,"
(el-Misver sözlerine devam ederek Hudeybiye sulhu ile ilgili) hadisi rivayet
etti (ve şöyle) dedi:
(Müslüman askerler
Hudeybiye'de Hz. Peygamberle birlikte bulundukları sırada) Urve İbn Mes'ud Hz.
Nebie gelip onunla konuşmaya başladı. Konuşurken Hz. Nebiin sakalını tutuyordu.
el-Muğire b. Şu'be'de (o sırada muhafız olarak Hz. Peygamberin) başında kılıcı
ve miğferiyle birlikte dikiliyordu. (Urve'nin Hz. Peygamberin sakalını
tuttuğunu görünce) kılıcının (kınının) alt tarafını (alt ucunu) onun eline
vurup: "Elini onun sakalından çek!" dedi. Bunun üzerine Urve başını
kaldırıp "Bu da kim?" dedi. "Mıığire İbn Şu'be'dir." dediler.
İzah:
Buhari, cihad; şurût:
Ahmed, b. Hanbel, IV. 323-329, 331.
Bu hadisin tamamı
(2765) numaralı hadiste geçtiği halde burada tekrar zikredilmesinin sebebi 4648
ve 4650 numaralı hadislerde Hz. Muğire'nin, Hz. Ali'ye söğmek gibi bir
hatasından bahsedilmesidir.
Sözü geçen hadis-i
şeriflerde, Hz. Muğire'nin, bu hatası zikredilince, merhum Musannif Ebu Davud,
bu hadisleri okuyan kimselerin Hz. Muğire'ye buğzederek günaha girmelerini
önlemek üzere bu hadisi rivayet edip, aslında onun bu hatasını kapatacak çok
şerefli hizmetleri ve büyük faziletleri olduğunu hatırlatmak istemiştir.
Nitekim 4653 numaralı
hadisin şerhinde, meallerini sunduğumuz fetih sûresinin 18. ve 19. âyetleri de
Hudeybiye sulhunda Rıdvan biatında bulunan sahabüerin Allah katındaki derecelerinin
büyüklüğüne delalet etmektedir. Binaenaleyh bizler bu büyük sahabiler arasında
geçen üzücü olayları dilimizi dolayarak dillerimizle günaha girmekten
kaçınmalıyız.
Urve İbn Mes'ud'un yaptığı
gibi bir kimsenin konuşurken muhatabının sakalından tutması, cahiüyye arapları
arasında bir saygı ve samimiyet ifadesi sayılırdı. Fakat Hz. Muğire bir
müşrikin Hz. Nebi'in sakalından alalede bir insanın sakalını tutar gibi
tutmasından rahatsız olmuş ve. kılıcıyla dürterek buna engel olmuştu.
Bir kumandanın başında
silahlı olarak nöbet tutmanın caiz olduğuna da delalet eden bu hadisin tamamını
görmek için 2765 numaralı hadise ve şerhine müracaat edilmesini tavsiye ederiz.